Då vi beslutade oss

0kommentarer

Jag har alltid på något vis vetat att jag vill bli mamma, ända sedan jag var liten.

Jag är adopterad, jag har aldrig varit lik någon till utseendet i min familj och släkt. 
Jag har aldrig känt mig utsött från samhället, men jag har alltid haft en längtan till att likna någon som har samma blod som mig. 
I fem år har jag och min sambo levt tillsammans och ämnet barn och föräldraskap har varit på tal i fyra av dessa åren på ett eller annat sätt. 

För ungefär ett år sedan fick jag veta att jag lider av menorragi (http://www.underlivet.nu/sjukdomar/rikliga-blodningar-menorragi). När vi var hos min gynekolog så fanns inte den starka vilja att bli föräldrar, så det ämnet i samband med menorragi togs aldrig upp. Jag har problem med mina gulkroppshormon. 
Jag blöder nästintill jämt och ständigt, men efter nästan två års okontrollerat blödande så har jag lärt mig att leva med det och ta det för vad det är. 
Läkaren rådde mig att börja äta p-piller. Jag slutade med mina mini-piller för 3 år sedan, för att jag inte ville proppa kroppen full av saker som inte finns medfött. Så efter några veckors överväganden så tackade jag nej till p-pillren. Delvis för att jag inte ville börja med att tanka kroppen med pillren och för att jag inte vet mina arvsanlag, jag vet inte om mina biologiska föräldrar drabbats av blodproppar eller ej. Jag vågade inte chansa. 
Men min undran är hur detta skulle påvera en graviditet....?
Då vi inte har skyddat oss på flera år och nyligen (6 månader sedan) börjat med att slutföra samlaget i mig, så känns det som att det skulle kunna bli såvrt. Vi hör inte till aktegorin av par som blir gravida bara med ett fingerknäpp. Eftersom min mens är så utdragen så vet jag inte riktigt när jag har min ägglossning. 

Dock har vi varit fullt medvetna om att vi kanske av en slump kanske skulle bli gravida, men vi har sagt att det som sker, det får ske. Vi var ändå inte helt ofrämmande för att bli gravida. Men ingenting som vi främjade eller försökte att bli med  hjälp av ägglossningstester och liknande hjälpmedel. 
Vi har pratat mycket och länge om att vi i framtiden vill ha barn och vi har skojat om vårt föräldraskap, skapat scenarion om hur vår familj ska se ut, hur barnen kommer se ut och vem dom kommer efterlikna.

I tisdags, den 15e januari - 2013, tog vi beslutet att vi ska försöka bli med barn.


Eftersom vi inte har "råkat/lyckats" pricka in rätt dag de senaste 6 månaderna så besätmde vi oss för att vi ska använda oss av ägglossningstest för att veta när jag har min ägglossning och ge oss en större chans att bli gravida. Vi satte oss framför datorn och klickade hem 35 st ägglossningstest-ÄLT.
Dessa ägglossningstest kom på posten igår. Det var lite pirrigt att hålla paketet i handen och veta att innehållet är ett hjälpande verktyg för att få vår önskan uppfylld.
 
Varför vi inte har bestämt oss tidigare är personligt, men det känns som "rätt" tid för att börja jobba på att bli en familj. 

Kommentera

Publiceras ej